THE CRISIS OF ACADEMIC EDUCATION OF LIBRARIANS IN POLAND. CAUSES – CURRENT STATE – PROSPECTS


Renata Malesa 
https://orcid.org/0000-0002-0371-0839

Afiliacja: Institute of Social Communication and Media Science The Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,  Polska

Abstrakt

Thesis/goal – The academic education of librarians in Poland is in a deep crisis. The subject of the article is the changes in the academic education of librarians in Poland that have taken place over the last several years. The aim is to try to diagnose the causes of the crisis of education in the field of library science, to present the current educational offer of academic centers educating in this field so far, and to discuss the possibilities of changing the current situ- ation. Method – The method used is an analysis and criticism of the literature and a critical analysis of the sources. The main source of data was the catalog of the National Library, websites of universities with traditions in educating librarians and available teaching curricula. The collected material was analyzed in order to verify the current educational offer in the field of library science and to iden- tify the directions of changes in the didactic offer of academic centers that so far have given instruction in the field of scientific information and library science. Results – The offer of academic education for librarians is systematically decre- asing, which results in a decreasing share of professionals among library staff. In many regions of the country, there is not a single center educating librarians at the university level. Changes in the offer of academic centers educating librarians so far are moving towards information architecture and information management. It is necessary to consolidate the community of practitioners and theoreticians, and a broad social discussion on the future of librarian education is needed.


Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi. (2023, March 16). https://www.ckp-lodz.pl/wszystkie-kierunki

Brzezińska–Stec H., Żochowska J. (eds.). Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja? Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Dolnośląska Szkoła Wyższa. (2023, March 16). https://www.dsw.edu.pl/studia-i-szkolenia/studia-podyplomowe/kierunki

Gaca-Dąbrowska Z. (2007). Bibliotekarstwo II Rzeczypospolitej. Zarys problemów organizacyjnych i badawczych. Wydawnictwo SBP.

Grygrowski D. (2020). „Studia bibliotekoznawcze w kryzysie.” In: Antczak M.,

Gruszka Z. (eds.) Interdyscyplinarium nauk o mediach i kulturze. (pp. 145-176). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Hofman I. (2019). „Paradygmaty nowej dyscypliny.” Studia medioznawcze, V. 20, No. 4, pp. 308-317. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.4.163

Hollender H. (2015). „Polscy bibliotekarze w poszukiwaniu swojego zawodu.” Roczniki Biblioteczne, V. 46, pp. 329-340.

Instytut Badań Informacji i Komunikacji UMK w Toruniu. (2023, March 15).https://www.ibik.umk.pl/studia/

Instytut Mediów Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach. (2023, March 15).https://kdiks.ujk.edu.pl/

Instytut Nauk o Informacji i Mediach Uniwersytetu Wrocławskiego. (2023, March 15). http://ibi.uni.wroc.pl/

Instytut Nauk o Informacji Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie. (2023, March 15). https://www.wdib.uw.edu.pl/studenci/studia-licencjackie/informacja-naukowa-i-bibliotekoznawstwo/stacjonarne/opis-kierunku

Instytut Studiów Informacyjnych Uniwersytet Jagielloński. (2023, March 15). https://isi.uj.edu.pl/

Konieczna J. (2016). „Udział akademickiego bibliotekoznawstwa w rozwoju bi- bliologii i informatologii w Polsce w latach 1945–2015.” Roczniki Biblioteczne, V. 60, pp. 7-40.

Konieczna J., Kurek-Kokocińska S. (ed.). (2016). Uniwersyteckie kształcenie biblio- tekarzy. W siedemdziesięciolecie studiów bibliotekoznawczych i informacyjnych na Uniwersytecie Łódzkim. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Koredczuk B., Woźniak-Kasperek J. (2019). „Bibliologia i informatologia w na- ukach o komunikacji społecznej i mediach – odrębność czy komplementarność?” Studia medioznawcze, V. 20, No. 3, pp. 212-224. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2019.3.124

Kowalewska U., Mikołajuk L. (2013). „Programy kształcenia katedry bibliotekoznawstwa i informacji naukowej Uniwersytetu Łódzkiego w latach 1945-201.”Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum ,V. 17, pp. 203-215.

Nowakowska I. (2013). „Proces zmian w kształceniu bibliotekarzy w krajach europejskich – unifikacja czy różnorodność?” In: Brzezińska-Stec H., Żochowska J. (eds.). Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja? (pp. 103-116). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Próchnicka M. (2008). „Standardy kształcenia i akredytacja kierunku ‘Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo.’” Przegląd Biblioteczny, vol. 76, issue 1, pp. 110-121.

RADON (2023, 15 marca). „Raporty, analizy, dane. Studia prowadzone na określonym kierunku.” https://radon.nauka.gov.pl/dane/studia-prowadzone-na-okreslonym-kierunku

Rozporządzenie (2007). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (2007) (Dz.U. 2007 nr 164 poz. 1166).

Rozporządzenie (2011) Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. 2011 nr 253 poz. 1520).

Rozporządzenie (2018). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (DZ. U. 2018, poz. 1818).

Ślaska K. (2013). „Bibliotekarz doskonały? – profil kandydata do pracy w bibliotekach naukowych a profil absolwenta studiów bibliotekoznawczych w Europie i USA.” In: Brzezińska-Stec H., Żochowska J. (eds.). Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja? (pp.131-142). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2023, March 15). Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo (Kalisz). https://rekrutacja.amu.edu.pl/kierunki-studiow/informacja-naukowa-i-bibliotekoznawstwo-kalisz,262

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. (2023, March 15).Opis kierunku. https://uksw.edu.pl/kandydaci/znajdz-swoj-kierunek/bibliote-karstwo/

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. (2023, March 15). https://www.umcs.pl/pl/studia-podyplomowe.htm

Uniwersytet Śląski. (2023, March 15 ). Opis kierunku. https://us.edu.pl/wydzial/wh/kandydat-wh/kierunki-studiow/informacja-naukowa-i-bibliotekoznaw-stwo/

Uniwersytet w Białymstoku. (2023, March 15). https://uwb.edu.pl/kandydat/ofer-ta-edukacyjna/studia-podyplomow

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. (2023, March 15). https://rekru-tacja.uwm.edu.pl/

Ustawa (2011). Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2011 nr 84 poz. 455).

Ustawa (2013). Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (DZ. U. 2013, poz. 829).

Ustawa (2018). Ustawa z dnia 20 lipca 2018r.Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (DZ.U. 2018, poz. 1668).

Więckowska H. (1969). „Pierwsza w Polsce Katedra Bibliotekoznawstwa.” Przegląd Biblioteczny, vol. 37, issue 2-3, pp. 113-134.

Więckowska H. (1972). „Uniwersyteckie kształcenie bibliotekarzy.” Przegląd Biblioteczny, vol.40, issue 1, pp. 7-22.

Wojakowski J. (Ed.). (1989). Kształcenie akademickie w zakresie księgoznawstwa, bibliotekoznawstwa i informacji naukowej – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wojciechowski J. (2020). „Bibliotekarstwo w odwrocie.” Forum Akademickie, No 2, https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-02-2020/bibliotekar-stwo-w-odwrocie-%e2%80%a9/

Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW. (2023, March 15). Description of the faculty. https://www.wdib.uw.edu.pl/studenci/studia-licencjackie/informacja-naukowa-i-bibliotekoznawstwo/stacjonarne/opis-kierunku

Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu. (2023, March 16). https://studia-pedagogiczne.pl/oferta

Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych im. Prof. Michała Iwaszkiewicza w Poznaniu. (2023, March 16). https://wsus.pl/letnie-studia-podyplomowe-na-ki-erunku-informacja-naukowa-2/

Zybert E. B. (2020). “Jak odrodzić kształcenie bibliotekarzy.” Forum Akademickie, No. 2 https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-02-2020/jak-od-rodzic-ksztalcenie-bibliotekarzy%e2%80%a9/Żmigrodzki Z. (ed.). (1998). Bibliotekarstwo. Wydawnictwo SBP.


Opublikowane: 2023-07-31



Renata Malesa 
https://orcid.org/0000-0002-0371-0839

Afiliacja: Institute of Social Communication and Media Science The Maria Curie-Skłodowska University in Lublin,  Polska

Biogram:

PhD Renata Malesa – graduate of Library and Information Science at the Maria Curie-Skłodowska University (UMCS), PhD in sociology, assistant professor in the Department of Bibliology Informatology and Media Education at the Institute of Social Communication and Media Sciences at the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. Member of the Polish Librarians Association, the Polish Society of Media
Education and the Polish Society of Social Communication. Since 2019, chairwoman of the Council of the Lublin Librarian of the Year Competition. Since 2022, chairwoman of the Academic Circle of SBP in Lublin. Member of the Curriculum Teams developing new courses of study: New Media, Information in E-society, and Information Architecture. Author of many publications in the field of librarianship in its broadest sense. Her
research interests focus on the issues of library marketing, digitization of cultural assets, electronic sources of information, organization and management of information, the role of the library in the process of social communication, education of librarians and changes in the profession of librarian and information worker

 

 





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe