THE EDUCATION OF LIBRARIANS WORKING WITH CHILDREN AGED 0-5 AND THEIR FAMILIES IN POLAND


Agata Walczak-Niewiadomska 
https://orcid.org/0000-0002-9292-1805

Afiliacja: Department of Library and Information ScienceUniversity of Lodz,  Polska

Abstrakt

The aim of the article is to present the issue of education of librarians working with children aged 0-5 in public libraries in Poland, as well as to discuss the educational offer available on the market. The method of critical analysis of the literature and Internet resources was used to analyze the material. The conducted analysis showed that representatives of the discussed professional group, due to the lack of adequate formal education (e.g. at the university level), most often use the offer of courses offered by professional institutions and companies that provide commercial training for employees of the cultural sector. Knowledge and skills related to the methodology of working with the youngest reader are also passed on through cooperation with publishing houses.


Biblioteka Narodowa (2023a, April 22). Oferta szkoleniowa. https://www.bn.org.pl/dla-bibliotekarzy/szkolenia/oferta-szkoleniowa/

Biblioteka Narodowa (2023b, April 22). Picturebooki – sztuka wywoływania emocji. http://www.szkoleniadlabibliotekarzy.sbp.pl/picturebooki-sztuka-wywoly-wania-emocji/

Biblioteka Publiczna (2023 April 22). Szkolenia dla bibliotekarzy. https://biblioteka-publiczna.pl/szkolenia/

Białkowska, B. (1980). Biblioteka publiczna dla dzieci. Wybrane zagadnienia. Biblioteka Narodowa.

Białkowska, B. (1989a). Czytelnictwo najmłodszych. W.B. Białkowska (Ed.),Z działalności bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży: materiały szkoleniowe z seminariów dla instruktorów czytelnictwa dziecięcego. Centrum Ustawicznego Kształcenia Bibliotekarzy.

Białkowska, B. (1989b). Doskonalenie zawodowe instruktorów czytelnictwa dziecięcego w latach 1981-1984. W B. Białkowska (Ed.), Z działalności bibliotek pub­licznych dla dzieci i młodzieży (pp. 84-91). Centrum Ustawicznego Kształcenia Bibliotekarzy.

Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu (2023, April 22). „Kamishibai, teatr ilustracji – jak pracować z tekstem?”. https://dbp.wroclaw.dolnyslask.pl/bi-blioteki/wroclaw/wroclaw-edukacja/szkolenia-nauczyciele/1510-kamishiba-i-teatr-ilustracji-jak-pracowac-z-tekstem/

Fisher, H. (2000). Children’s librarians: What are they? Orana: Journal of School and Children’s Librarianship 36, 1, 9-13.

Glistrup, E. (Ed.). (1986). Education and training of librarians in children’s librarianship. IFLA.

Good Books (2023, April 22). Szkolenia i webinaria dla bibliotekarzy 2023. Rodzice i dzieci. https://goodbooks.pl/szkolenia-i-webinaria-dla-bibliotekarzy/anima-cja-czytelnictwa/rodzice-i-dzieci/

Grabowska, D. (1996). Metody pracy bibliotecznej z młodszym czytelnikiem dziecięcym. W K. Heska-Kwaśniewicz, I. Socha (Ed.), Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji (pp. 243–249). Wydaw. UŚ.

Grabowska, D. (2013). Najmłodsi czytelnicy w bibliotece. Wybrane formy pra- cy. W M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (Ed.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne (pp. 243-268). Wydaw. UŁ.

Hamada, D. & Stavridi, S. (2014). Required skills for children’s and youth librarians in the digital age. IFLA Journal 40, 2, 102-109.

IFLA (2007). Guidelines for library services to babies and toddlers. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/publications/professional-report/100.pdf

Instytut Komeńskiego (2023, April 22). Szkolenia dla opiekuna dzieci do lat 3. http://instytutkomenskiego.pl/

Instytut Książki (2023, 24 kwietnia). Świętuj z nami 5. urodziny kampanii „Mała książka – wielki człowiek” – zaproszenie na konferencję. https://instytutksiazki.pl/pl/ak-tualnosci,2,swietuj-z-nami-5-urodziny-kampanii-mala-ksiazka-%E2%80%-93-wielki-czlowiek-%E2%80%93-zaproszenie-na-konferencje,8185.html/

Kulik, M. (1998). Przedszkolaki w bibliotece. Guliwer, 3, 47-48.

Kumiega, J. (2003). Niemowlęta i małe dzieci w bibliotece. Guliwer, 3(65), 75-78.

Kuprel, B. (2002). Przedszkolaki w bibliotece. Bibliotekarz Podlaski, 4, 18-23. Labib.pl (2023, 24 kwietnia). Inspiruj się. https://labib.pl/scenariusze/

Leksykon Kultury Warmii i Mazur (2014, Nov. 7). Ogólnopolska Konferencja Laboratorium Aktywnego Bibliotekarza. http://leksykonkultury.ceik.eu/index.php/Og%C3%B3lnopolska_Konferencja_Laboratorium_Aktywnego_Bibliote-karza/

Lewandowicz, G. (Ed.). (1993). Dziecko, książka, biblioteka. Biblioteka Narodowa.

Lewandowicz, G. (1994). W bibliotece dla dzieci. Fundacja “Książka dla Dziecka”.

Łopińska, H. (1965). Czego się wymaga od bibliotekarza dziecięcego; Organizacja szkolenia bibliotekarzy dziecięcych. W I. Nieczowa (red.), W bibliotece dla dzieci: poradnik metodyczny (s. 55-62). Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.

Ministerstwo Edukacji i Nauki (2023, 21 kwietnia). Wybierz Studia. https://studia.gov.pl/wybierz-studia/pages/search/wizard/

Multimedialna Biblioteka dla Dzieci Abecadło (2023, April 24). Ogólnopolska konferencja „Nie zmuszajmy dzieci do czytania – nowe spojrzenie na czytelnictwo dziecięce” Olsztyn 17 18.03.2016. http://konferencja.abecadlo.olsztyn.pl/

Papuzińska, J. (1992). Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej. Fundacja „Książka dla Dziecka”.

Pijanowska, J. (1996). Dziecko przedszkolne w bibliotece publicznej. Poradnik Bibliotekarza, 3, 10-12.

Powiatowa Biblioteka Publiczna w Sieradzu (2023, April 22). Szkolenie z biblioterapii. https://pbp.sieradz.pl/sbp/tag/szkolenia/

Rankin, C. & Brock, A. (2015). People and partnerships, skills and knowledge. In C. Rankin, A. Brock (eds.), Library services from birth to five: Delivering the beststart (pp. 99-119). Facet Publishing. Regionalny Zespół Wsparcia Placówek Edukacji (2023, April 22). VII Ogólnopolska Konferencja Biblioterapeutyczna, IX edycja opolska, 28­30.09.2023. http://konferencja.pedagogiczna.pl/

Smardo, A. (1980). Are librarians prepared to serve young children? Journal of Education for Librarianship 20, 4, 274-284.

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich (2023a, April 24). Archiwalne konferencje SBP. http://www.sbp.pl/konferencje/archiwum_konferencji/

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich (2023b, April 24). Szkolenia SBP dla bibliotekarzy. http://www.szkoleniadlabibliotekarzy.sbp.pl/kurs-online/

Walczak-Niewiadomska, A. (2016). Przyszłość edukacji bibliotekarzy dziecięcych w świetle międzynarodowych trendów. W E. Andrysiak, E. Steczek-Czerniawska (Ed.), Region i książka: szkice z dziejów książki regionalnej (pp. 182-183).

Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Walczak-Niewiadomska, A. (2019). Wczesna alfabetyzacja i jej miejsce w działalności bibliotek publicznych. Wydaw. UŁ.

Walter, V. A. (2014). Who will serve the children? Recruiting and educating future children’s librarians. IFLA Journal 40, 1, 24-29.

Woźniczka-Paruzel, B. (2003). Biblioteki dla dzieci w Europie Zachodniej i w Polsce – porównania i refleksje. W J. Krajewski, D. Sawicka (eds.), Biblioteki publiczne wobec Unii Europejskiej. Materiały pokonferencyjne, Przysiek­Chełmża, 17­19 września 2001 (pp. 47–62). Wydaw. Adam Marszałek. Wydawca.com.pl (2022, August 26). Bezpłatne szkolenia dla bibliotek. https://wy-dawca.com.pl/2022/08/26/bezplatne-szkolenia-dla-bibliotek/IFLA guidelines for libraries serving infants and young children (up to 3 years).

(2009). W G. Lewandowicz-Nosal, E. B. Zybert (eds.), Dzieci, młodzież – Internet – biblioteka: wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, (pp. 13-48). Wydaw. SBP.

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli (2018, February 28).nKonferencja: dzieci lubią książki – książka jako narzędzie wspierające kształtowanie pozytywnych zachowań u dzieci. http://zcdn.edu.pl/aktualnosci-biblioteka-pedagogiczna/2023/


Opublikowane: 2023-07-31



Agata Walczak-Niewiadomska 
https://orcid.org/0000-0002-9292-1805

Afiliacja: Department of Library and Information ScienceUniversity of Lodz,  Polska

Biogram:

Agata Walczak-Niewiadomska, graduate of library and information science (University of Łódź; 2001), habilitated doctor of social sciences in the field of social communica- tion and media sciences (Nicolaus Copernicus University in Toruń; 2020). Research areas: early literacy and family lite- racy, biography and quantitative research in bibliology and information science. Author of four books and numerous articles devoted to the history of books in Kalisz, biographi- cal writing and children’s librarianship. Since 2006, she has been associated with the publication Słownik pracowników książki polskiej (Dictionary of Polish Book Employees). Deputy editor-in-chief of the journal „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”. Member of the Ka- lisz Society of Friends of Science. Coordinator of cooperation with foreign coun- tries and the ERASMUS+ program at the Department of Library and Information Science of the University of Lodz. Four-time winner of the Rector of the Univer- sity of Lodz award.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe