Obszary, problemy i metody badawcze library and information science. Część II


Justyna Jasiewicz 

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Abstrakt

Cel ‒ Celem niniejszego badania jest określenie kluczowych obszarów badawczych, które obecnie dominują w dyscyplinie library and information science oraz identyfikacja najczęściej wykorzystywanych metod i technik badawczych. Jest to druga część artykułu otwierającego cykl tekstów poświęconych problematyce metod badawczych stosowanych w obszarze LIS. Metoda – Na potrzeby opracowania niniejszego artykułu przeprowadzono przegląd piśmiennictwa (w pierwszej części) oraz analizę bibliometryczną na podstawie 2190 abstraktów artykułów opublikowanych w najważniejszych czasopismach z obszaru information science (w drugiej części). Wyniki ‒ Wykazano, które zagadnienia i problemy badawcze są obecnie kluczowe dla LIS – zarówno na podstawie opracowań teoretycznych, jak również pomiarów bibliometrycznych i naukometrycznych. Zidentyfikowano również najważniejsze metody i techniki badawcze: badania bibliometryczne, analiza literatury. Wykazano rzadsze wykorzystywanie metod badawczych wymagających interakcji z respondentem: wywiadów, eksperymentów, obserwacji oraz triangulacji metodologicznej. Wnioski ‒ Ze względu na dobór czasopism do analizy bibliometrycznej zasadne wydaje się przeprowadzenie w przyszłości analogicznego pomiaru w oparciu o czasopisma z obszaru library science.

Słowa kluczowe

Bibliologia i informatologia; Bibliometria Library and information science; Metody badawcze


Aharony, Noa (2012) ‘Library and Information Science research areas: A content analysis of articles from the top 10 journals 2007-8’, Journal of Librarianship and Information Science, 44(1), pp. 27–35. doi: 10.1177/0961000611424819.

Chu, Hetting (2015) ‘Research methods in library and information science: A content analysis’, Library and Information Science Research. Elsevier Inc., 37(1), pp. 36-41. doi: 10.1016/j.lisr.2014.09.003.

Dembowska, Maria (1999) ‘Informacja naukowa jako dyscyplina naukowa.’, in Dembowska, M. (ed.) Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa. Wybór prac. Warszawa, pp. 164-178.

Hider, Philip, Pymm, Bob (2008) ‘Empirical research methods reported in high-profile LIS journal literature’, Library and Information Science Research, 30(2), pp. 108-114. doi: 10.1016/j.lisr.2007.11.007.

MNiSW (2016) ‘Część A wykazu czasopism naukowych: Czasopisma naukowe posiadjące współczynnik wpływu impact factor (IF), znajdujące się w bazie Journal Citation Reports (JCR) wraz z liczbą punktów przyznawanych za publikację w tych czasopismach’.

Powell, Ronald R. (1999) ‘Recent trends in research: A methodological essay’, Library & Information Science Research, 21(1), pp. 91-119. doi: 10.1016/S0740-8188(99)80007-3.

Pobierz

Opublikowane: 2018-12-31



Justyna Jasiewicz  justyna.jasiewicz@uw.edu.pl

Afiliacja: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Warszawski,  Polska

Biogram:

Justyna Jasiewicz, dr, adiunkt na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się problemem kompetencji informacyjnych młodzieży, społecznymi konsekwencjami korzystania z Internetu oraz przemianami mediów masowych w perspektywie rozwoju ICT. Autorka publikacji Kompetencje informacyjne młodzieży (Warszawa, 2012) oraz licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych publikowanych w pracach zbiorowych: „Przeglądzie Bibliotecznym”, „Information-Wissenschaft und Praxis”, „Gazecie Wyborczej”; współautorka pracy Informacja zdrowotne. Oczekiwania i kompetencje polskich użytkowników (Warszawa 2013). Członkini licznych zespołów badawczych, ekspertka szeregu organizacji pozarządowych, w tym Fundacji Orange i Fundacji Nowoczesna Polska, w latach 2014-2016 head of research w Centrum Cyfrowym Projekt: Polska.





Autor składa oświadczenie o oryginalności przesłanego tekstu, a w umowie wydawniczej przenosi na rzecz Wydawcy nieodpłatnie majątkowe prawa autorskie w zakresie jednorazowego opublikowania dzieła.

CC BY-NC-ND 4.0 Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe